Sensoryczni artyści

Tort z ciastoliny.jpg

Sensoryczni artyści to projekt edukacyjny realizowany w oddziale III w Publicznym Przedszkolu Integracyjnym w Puławach. Projekt odpowiada potrzebom dzieci, ale przede wszystkim ma na uwadze ich harmonijny i prawidłowy rozwój.

Czas realizacji programu: październik  2024 - maj 2025

Wiek dzieci: 5 lat

Zajęcia  odbywać się będą w ramach  godzin pracy przedszkola, zajęcia będą trwały 30 do 60 min.

Projekt dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. W zabawach tych będzie istotna stymulacja dotykowa, węchowa, słuchowa, smakowa  i sensoplastyka,  a w projekcie wykorzystane  będą wszelkie możliwe środki dydaktyczne, to jest:

  • plastelina,
  • ciastolina,
  • produkty spożywcze,
  • produkty tekstylne
  • przybory przyrodnicze
  • masa solna,
  • piankoliny,
  • piasek kinetyczny,
  • masy plastyczne typu „slime” czyli glut-szlam,
  • masy plastycznej typu putty- czyli lekkiej masy mącznej,
  • masy odbijającej się od podłoża,
  • własnoręcznie zrobiony sztuczny śniegu, farby do malowania rękami.

Wykorzystanie środków plastycznych ma na celu:

  • prowokowanie nowych doznań,
  • wszechstronny rozwój dzieci,
  • terapeutyczne oddziaływanie na zmysły ,w szczególności na zmysł dotyku
  • pobudzanie dzieci do działania, kreatywności, twórczości, oceny własnych uczuć, emocji, doznań.

UZASADNIENIE WDROŻENIA PROGRAMU:

Wprowadzony projekt wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci i ma za zadanie stymulację wszystkich zmysłów dzieci. Zabawy sensoryczne dostarczają różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka, a także poszerzają świat jego doznań. Zajęcia oparte są na materiałach naturalnych, bezpiecznych i ekologicznych. Dzieci staną się twórcami, którzy będą samodzielnie tworzyć i kreować rzeczywistość wykorzystując swoje pomysły, palce, ręce, stopy, gdyż będą używać mas pachnących, sypkich, mokrych, szorstkich, twardych, suchych, lepkich, kleistych odpowiednich dla swoich oczekiwań.         

CELE:
- Wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach ich aktywności.
- Rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci – umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów.
- Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań.
- Stwarzanie szans na dotykanie, poznawanie różnorodnych i niespotykanych substancji, faktur.
- Budowanie świadomości i przestrzeni własnego ciała
- Doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego
- Relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka,
- Skoordynowane używanie obu rąk,
- Zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej, badawczej o odkrywczej dzieci. 
- Stymulowanie i rozwijanie  potencjalnych zdolności twórczych dziecka.

 CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci.
- Inicjowanie samodzielnych działań dzieci- zachęcanie do obserwowania, wyciągania wniosków
- Ćwiczenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat.
- Wzbogacanie ekspresji wypowiedzi.
- Aktywizowanie dzieci do podejmowania twórczych działań.
- Rozwijanie twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka.
- Kształtowanie kreatywnej  postawy.

 METODY:
∙ działania praktycznego,
∙ doświadczeń i eksperymentowania,
∙ pokazu i obserwacji,
∙ ekspresyjna

 FORMY PRACY:
∙ praca w grupach,
∙ praca indywidualna,
∙ praca zespołowa

PRZYKŁADOWE ZABAWY;

„W jesiennym ogrodzie zmysłów”

„Deszczyk pada kap, kap, kap…”

„Ziarnka  maku..”

„Wodny świat”

„Słoik marzeń”

„Pajęcze sieci”

„Żywioły”

„Pudełko sensoryczne”

„Ścieżka sensoryczna”

„Dzień Budyniu”

„Galaretkowe lustro”

„Biały puch”

„Jadalny snieg”

IMG_20250417_115724.jpg

17.04.2025

Wełniane baranki

IMG_20241217_143336.jpg

19.12.2024

Warsztaty dla rodziców

Flaga.PNG

17.11.2024

Ryżowa flaga

5ae496b7-c260-44b7-a22c-d958bf5077ca.jpg

27.10.2024

W jesiennym ogrodzie zmysłów

logo ppi
Powrót na początek strony