Sensoryczni artyści

Sensoryczni artyści to projekt edukacyjny realizowany w oddziale III w Publicznym Przedszkolu Integracyjnym w Puławach. Projekt odpowiada potrzebom dzieci, ale przede wszystkim ma na uwadze ich harmonijny i prawidłowy rozwój.
Czas realizacji programu: październik 2024 - maj 2025
Wiek dzieci: 5 lat
Zajęcia odbywać się będą w ramach godzin pracy przedszkola, zajęcia będą trwały 30 do 60 min.
Projekt dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej. W zabawach tych będzie istotna stymulacja dotykowa, węchowa, słuchowa, smakowa i sensoplastyka, a w projekcie wykorzystane będą wszelkie możliwe środki dydaktyczne, to jest:
- plastelina,
- ciastolina,
- produkty spożywcze,
- produkty tekstylne
- przybory przyrodnicze
- masa solna,
- piankoliny,
- piasek kinetyczny,
- masy plastyczne typu „slime” czyli glut-szlam,
- masy plastycznej typu putty- czyli lekkiej masy mącznej,
- masy odbijającej się od podłoża,
- własnoręcznie zrobiony sztuczny śniegu, farby do malowania rękami.
Wykorzystanie środków plastycznych ma na celu:
- prowokowanie nowych doznań,
- wszechstronny rozwój dzieci,
- terapeutyczne oddziaływanie na zmysły ,w szczególności na zmysł dotyku
- pobudzanie dzieci do działania, kreatywności, twórczości, oceny własnych uczuć, emocji, doznań.
UZASADNIENIE WDROŻENIA PROGRAMU:
Wprowadzony projekt wychodzi naprzeciw potrzebom dzieci i ma za zadanie stymulację wszystkich zmysłów dzieci. Zabawy sensoryczne dostarczają różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka, a także poszerzają świat jego doznań. Zajęcia oparte są na materiałach naturalnych, bezpiecznych i ekologicznych. Dzieci staną się twórcami, którzy będą samodzielnie tworzyć i kreować rzeczywistość wykorzystując swoje pomysły, palce, ręce, stopy, gdyż będą używać mas pachnących, sypkich, mokrych, szorstkich, twardych, suchych, lepkich, kleistych odpowiednich dla swoich oczekiwań.
CELE:
- Wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach ich aktywności.
- Rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci – umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów.
- Aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań.
- Stwarzanie szans na dotykanie, poznawanie różnorodnych i niespotykanych substancji, faktur.
- Budowanie świadomości i przestrzeni własnego ciała
- Doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego
- Relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka,
- Skoordynowane używanie obu rąk,
- Zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej, badawczej o odkrywczej dzieci.
- Stymulowanie i rozwijanie potencjalnych zdolności twórczych dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci.
- Inicjowanie samodzielnych działań dzieci- zachęcanie do obserwowania, wyciągania wniosków
- Ćwiczenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat.
- Wzbogacanie ekspresji wypowiedzi.
- Aktywizowanie dzieci do podejmowania twórczych działań.
- Rozwijanie twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka.
- Kształtowanie kreatywnej postawy.
METODY:
∙ działania praktycznego,
∙ doświadczeń i eksperymentowania,
∙ pokazu i obserwacji,
∙ ekspresyjna
FORMY PRACY:
∙ praca w grupach,
∙ praca indywidualna,
∙ praca zespołowa
PRZYKŁADOWE ZABAWY;
„W jesiennym ogrodzie zmysłów”
„Deszczyk pada kap, kap, kap…”
„Ziarnka maku..”
„Wodny świat”
„Słoik marzeń”
„Pajęcze sieci”
„Żywioły”
„Pudełko sensoryczne”
„Ścieżka sensoryczna”
„Dzień Budyniu”
„Galaretkowe lustro”
„Biały puch”
„Jadalny snieg”