Psycholog

TERAPIA PSYCHOLOGICZNA PROWADZONA JEST  PRZEZ
MGR EWĘ SOŁTYS

Celem pracy psychologa w przedszkolu jest wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci. Przygotowanie ich do rozpoczęcia nauki w szkole i skutecznego oraz satysfakcjonującego radzenia sobie z nowymi wyzwaniami rozwojowymi. Poprzez niwelowanie deficytów oraz rozwijanie zasobów, pozwalających dzieciom na poruszanie się w złożonej, zróżnicowanej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Do zadań psychologa w przedszkolu należy: 

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych przedszkolaków, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych przedszkolaków w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu przedszkolaków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie przedszkolaka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo przedszkolaka w życiu przedszkola; 

3) udzielanie przedszkolakom pomocy psychologicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; 

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki;

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz wspieranie mocnych stron dziecka poprzez inicjowanie różnych form pomocy inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym; wychowawczej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka, w tym prowadzenie:

- zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne (zajęcia prowadzone grupowo i indywidualnie dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym, w tym mających problem z kontrolą emocji i wyrażaniem ich w sposób akceptowalny społecznie) są to zajęcia rozwijające umiejętności rozpoznawania wpływu emocji na nasze decyzje i wybory, właściwego reagowanie w sytuacji doświadczania danej emocji, kształtowania postawy asertywnej, radzenia sobie z trudnymi emocjami, adekwatnego postrzegania własnej osoby, przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie oraz rozumienia zachowań/sytuacji społecznych, a także przyjmowanie perspektywy innych (empatii);

- zajęć rewalidacyjnych obszaru emocjonalno – społecznego (zajęcia prowadzone indywidualnie dla dzieci posiadających w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego zapis o potrzebie tego typu wsparcia) są to zajęcia wzmacniające samoocenę, uczące identyfikacji emocji swoich i innych oraz sposobów ich wyrażania w akceptowany sposób, mające na celu rozwój prawidłowego funkcjonowania społecznego dzieci (zwiększające ich zdolność rozumienia różnorodnych sytuacji społecznych, uczące współdziałania oraz kultury współżycia)

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień przedszkolaków - wymiana informacji na temat pracy z dzieckiem, pomoc w rozwiązywaniu trudności wychowawczych, przekazywanie informacji o najefektywniejszych metodach pracy z dzieckiem oraz wskazań odnośnie ewentualnych modyfikacji oddziaływań wychowawczych w stosunku do dziecka, zgodnych z etapem rozwoju na jakim się znajduje i zasobami jakie posiada, pomoc rodzicom w budowaniu realnych i adekwatnych oczekiwań w stosunku do rozwoju dziecka, zgodnych z jego możliwościami psychofizycznymi;

8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów – wspólne omawia wnioski z obserwacji: określa mocne strony dzieci, ich zdolności i umiejętności, a także te sfery rozwoju, które wymagają dodatkowego wsparcia.

Psycholog pracuje w oparciu o elementy:
- terapii poznawczo – behawioralnej,
- terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach,
- arteterapii,
- terapii przez zabawę,
- terapii psychodynamicznej.

Godziny dostępności dla rodziców: 
Ewa Sołtys: środa godz. 15.00-15.30

logo ppi

Powrót na początek strony