Specjaliści
Specjaliści Publicznego Przedszkola Integracyjnego
TERAPIA PEDAGOGICZNA PROWADZONA PRZEZ MGR ANETTĘ WÓJCIK, DR MARIĘ GRĄDZIEL I MGR EDYTĘ KULISZ- BIELECKĄ
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno – pedagogicznym.
Terapię pedagogiczną w naszym przedszkolu prowadzimy w formie indywidualnej. Objęte są nią dzieci posiadające orzeczenie o niepełnosprawności z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Każde dziecko uczęszczające na zajęcia ma opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjnych . W pracy wykorzystujemy różne metody oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych, które pomagają dzieciom w rozwoju psychofizycznym i emocjonalnym, integracji społecznej, usprawnianiu i korygowaniu zaburzeń rozwojowych:
-elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz, „Program Aktywności” Knillów.
-wybrane techniki relaksacyjne, elementy metody Wspierania Rozwoju-„Terapia bajką”
– elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denisona
– metoda Malowania Dziesięcioma Palcami
– metoda „Terapia zabawą”
– program rozwijający percepcję wzrokową Frostig- Horn ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
– elementy metody- Pedagogika Zabawy
Prowadzimy również zajęcia z zakresu Terapii Ręki, Integracji Sensorycznej oraz TUS.
Ukończyłyśmy szkolenie KORP - pracujemy z wykorzystaniem Kart Oceny Rozwoju Psychoruchowego / standaryzowane narzędzie do diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku od 1. m. ż. do 9. r. ż/
Pedagodzy pracują elementami Metody Krakowskiej:
- Stymulacja procesów myślenia
- Diagnoza i terapia dzieci z zespołem Aspergera
TERAPIA LOGOPEDYCZNA W PRZEDSZKOLU PROWADZONA JEST PRZEZ MGR IZĘ RODAK-SZYMAŃSKĄ
Terapią logopedyczną objęte są dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych wg następujących kryteriów:
1.Dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
2. Dzieci posiadające opinię o potrzebie WWRDz wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną i uczęszczające na zajęcia w placówce.
3. Dzieci posiadające odroczenie od obowiązku szkolnego.
4. Dzieci realizujące obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
Obszary oddziaływań logopedycznych:
Cele:
– obserwacja rozwoju mowy, zapobieganie dysharmoniom rozwojowym,
– czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy,
– stymulowanie procesów nabywania kompetencji i sprawności językowych warunkujących prawidłowy przebieg rozwoju mowy,
– prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową wymowę,
– doskonalenie mowy: ćwiczenia ortofoniczne, słuchowe, artykulacyjne, usprawniające narządy mowy.
Zadania:
1. Diagnostyka (rozpoznawanie zaburzeń językowych)
– przeprowadzenie badań przesiewowych
– diagnoza logopedyczna
2. Terapia (usuwanie wszelkich zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej i pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających problemy z mówieniem, rozumieniem):
– objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci
– korygowanie wad wymowy
– ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej
– ćwiczenia praksji oralnej
– rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy
– usprawnianie procesów wzrokowo- ruchowo- słuchowych
– stymulacja funkcji motorycznych
– stymulacja lewej półkuli mózgu
– stymulacja pamięci
– kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
– symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania
– programowanie języka
– udzielanie porad i konsultacji.
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA PROWADZONA JEST PRZEZ MGR EWĘ SOŁTYS
W szczególności do zadań psychologa w przedszkolu należy:
– prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym obserwacji w zakresie całościowo rozumianego funkcjonowania dzieci z deficytami rozwojowymi, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych dziecka oraz umożliwienia ich zaspokojenia
– diagnozowanie sytuacji wychowawczych przy współpracy z wychowawcami oraz innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu, a w razie potrzeb z osobami z innych placówek, w celu wspierania rozwoju wychowanka, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej
– minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz wspieranie mocnych stron dziecka poprzez inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dziecka, w tym prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym oraz kompensacyjno-wyrównawczym dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka, mających na celu: wyeliminowanie lub minimalizację deficytów rozwojowych oraz stymulację dziecka do wszechstronnego rozwoju.
SALA GIMNASTYCZNA